خبر

پایانه فروش ویژه پیشخوان (POS)

سامانه پشتیبانی و مرکز پاسخگویی کانون کشوری دفاترپیشخوان

اطلاعیه ها

تهیه پرینتر و سایر ملزومات دفاتر پیشخوان دولت

راهنمای اتصال به شبکه پیشخوان (SIN)

ملاقات حضوری

سیستم یکپارچه مالی و حسابداری دفاتر پیشخوان دولت

روابط عمومی کانون در تلگرام

telegram_pr.jpg


موانع گسترش دولت الکترونیک مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط f.choobineh   
دوشنبه, 22 مهر 1398 ساعت 10:03

یکی از مهمترین مقولات در جامعه اطلاعاتی، مساله دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک برای فراهم کردن شرایطی است که دولت‌ها بتوانند خدمات خود را به صورت شبانه روزی و در تمام ایام هفته به شهروندان ارائه کنند. اما این امر با موانع و مشکلاتی همراه است. از میان موانع گسترش دولت الکترونیک، می‌توان به سه مورد اصلی اشاره کرد:

1- عوامل فرهنگی:

موقعیت کنونی: بررسی دولت‌ها و مطالعات اولیه آنها برای به اجرا درآوردن طرح دولت الکترونیک نشان داده است که مشکل اصلی ایجاد دولت الکترونیک، تکنولوژی نیست بلکه مشکل اصلی در این است که آیا فرهنگ جامعه آمادگی پذیرش تغییرات بسیار زیادی که ایجاد خواهد شد را دارد یا خیر؟

این تغییرات تاثیر اصلی خود را بر کارمندان دولتی خواهد گذاشت. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که عده ای از کارمندان دولت با تغییرات سریع در نظام اداری مخالفند، در حالی که عده‌ای دیگر با آن موافق بوده و از آن استقبال می‌کنند. برای راضی کردن عموم مردم نیز باید جامعه را متقاعد کرد که انتقال اطلاعات به قدر کافی امن هست و حریم خصوصی افراد کاملا رعایت می‌شود.

محیط فرهنگی مطلوب دولت الکترونیک: در ساختار سازمانی یک دولت الکترونیک، کارمندان به جای جلوگیری از خطر و ریسک در کارهای اداری به مدیریت ریسک می‌پردازند. در چنین محیطی افراد به خلاقیت و نوآوری در کارهای اداری تشویق می‌شوند. همچنین در جامعه اطلاعاتی پیشرفته، شهروندان و واحدهای خصوصی به امنیت سیستم دولت الکترونیک اطمینان داشته و اکثر امور خود را از طریق آن انجام می‌دهند. در چنین فضایی دولت از خلاقیت و نوآوری حمایت می‌کند.

راه رسیدن به محیط فرهنگی مطلوب: پیش بینی می‌شود در جامعه‌ای مثل جامعه آمریکا، طی یک دوره تبدیلی 5 ساله موقعیت فرهنگی مناسب برای پیاده سازی دولت الکترونیک چنان که ذکر شد فراهم شود. پیش از هر چیز، عملی ساختن دولت الکترونیک به یک مدیریت و راهبردی بسیار کارآمد نیاز دارد. این هیات مدیره تنها از متخصصین(IT) تشکیل نمی‌شود بلکه در این هیات افرادی با تخصص‌های اقتصاد، مدیریت و جامعه شناسی نیز حضور خواهند داشت. گام اصلی بعدی تنظیم یک برنامه همه جانبه برای ادامه عملی ساختن دولت الکترونیک است.

 

2- عوامل سازمانی و اداری:

موقعیت کنونی سازمان‌ها و ادارات: در حال حاضر، ادارات دولتی دارای روابط بین سازمانی نیستند و این به دلیل فقدان یک شبکه الکترونیکی مناسب بین آنها می‌باشد. مسئولین این سازمان‌ها نیز تنها به مدیریت در حوزه درون سازمانی عادت کرده‌اند و ارتباط بین سازمان‌های مختلف می‌تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند. روش تصمیم‌گیری بالا به پایین نیز عامل دیگری است که به مشکلات مدیریتی دامن زده است.

ساختار اداری مطلوب دولت الکترونیک: در یک نظام دولتی الکترونیک، موانع و حصارهایی بین سازمانی برداشته می‌شود و دولت از یک نظام بسته و محتاط به یک نظام باز که در آن نوآوری حرف اول را می‌زند تبدیل می‌شود.

راه رسیدن به ساختار اداری مطلوب: یکی از راه‌های موثر می‌تواند دادن پاداش به کارمندان و مدیرانی باشد که به جا افتادن دولت الکترونیک در سازمان خود کمک می‌کنند. حتی برخی دولت‌ها، ارگان‌های خاصی را جهت دنبال کردن این موضوع تاسیس کرده‌اند. در همین حال به موازات این فعالیت‌ها، متخصصین(IT) در حال ساختن زیر بنای لازم برای مرتبط ساختن ارگان‌های مختلف به یکدیگر خواهند بود.

3- کمبود منابع:

وضعیت حاضر: همانطور که گفته شد در حال حاضر در جوامع پیشرفته‌ای مثل ایالات متحده، کمبودی از لحاظ منابع تکنولوژیک احساس نمی‌شود. اما کمبود نیروی انسانی متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک به شمار می‌رود. از طرفی به دلیل نو و بدیع بودن این موضوع در واقع می‌توان گفت که هیچ نیروی مدیریتی با تجربه‌ای، برای پیاده سازی دولت الکترونیک در سطح جامعه وجود ندارد.

وضعیت مطلوب برای پیاده سازی دولت الکترونیک: یک موج جدید از افراد تحصیل کرده در فناوری اطلاعات و مدیریت وارد دولت مرکزی خواهند شد. از طرفی بهتر است دولت تا حد امکان به وسیله آموزش و حقوق بیشتر به جذب افراد شایسته از بین کارکنان فعلی دولت اقدام کند، زیرا این افراد با ساختار دولتی و اداری آشنایی بیشتری دارند.

راه رسیدن به وضعیت مطلوب: اگر چه استخدام مدیرانی که توانایی‌های گسترده‌ای در فناوری اطلاعات دارند یک اقدام اساسی و نه اصولی محسوب می‌شود اما آموزش مدیران قدیمی و استفاده از آنها این مزیت را دارد که این افراد می‌توانند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و اعتبارات مازاد را برای بهبود کیفیت زیر ساخت‌های تکنولوژیک دولت الکترونیک به کار گیرند.

روابط عمومی کانون انجمن‌های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی کشور

 

افزودن نظر





کد امنیتی
بازنشانی

قدرت گرفته از جی‌کامنت فارسی ، ترجمه و بازنویسی : سی‌ام‌اس فارسی

منوی اصلی

ورود به تالار گفتگو



تعهدنامه استفاده از خدمات پورتال دفاتر پیشخوان خدمات دولت

دستورالعمل ها و بخشنامه ها

logo-samandehi